piątek, 14 września 2012

Katecheza a lekcja religii

Wszystko się we mnie burzy. Właśnie w telewizji usłyszałam wywiad z filozofem, który nauczał w szkole religii. Nauczał - bo już nie naucza. Dlaczego? Bo Kościół się temu sprzeciwia. 
Od dawna rodził się we mnie bunt do Kościoła. Nie do wiary, do kościoła.
Ile ja bym dała za to, żeby w szkole dano mi wybór. Żeby religia była przedstawieniem różnych poglądów, w oparciu o filozofię, i pozwoliła podjąć mi własną decyzję w co chcę wierzyć.
Niestety, w naszym kraju już od szkoły podstawowej jesteśmy zmuszani, by być katolikami. Mało tego, każda szkoła dostaje katechetę. Pan filozof po 7 latach pracy został zwolniony ze szkoły, bo biskup [BISKUP!] nie wyraził zgody na tego typu lekcje, argumentując swoją decyzję brakiem kwalifikacji. Pomijam fakt, że nauczyciel skończył Wyższą Szkołę Filozoficzno-Pedagogiczną....
Nienawidzę, jak się mi coś narzuca. Szlag mnie trafia. Pamiętam, że w podstawówce religia polegaąl na tym,ze klasa zadawała księdzu lub siostrze jakieś podchwytliwe, trudne pytania, zeby wyprowadzić go/ją z równowagi. W liceum w ogóle na religię nie chodziłam. To był mój wybór. Ale nie zaszkodziłoby mi, gdybym mogła zamiast katechezy chodzić na religię z filozofią. Przykre, że Kościół jest tak zacofany. 
Rozumiem, że Polska jest krajem katolickim, ale czy to jest powód, żeby w szkołach z góry zakładać, że wszystkie dzieci są katolikami i będą iść do pierwszej komunii? NIE. Takie zajęcia powinny odbywać się w szkółkach parafialnych, a szkoła powinna dawać nam możliwośći, dawać wiedzę i wybór.
Pan filozof mądrze powieidział - on nie jest katechetą, tylko nauczycielem. Nie uczy dzieci wiary, tylko daje im wiedzę. Dobrze, że są tacy ludzie w naszym kraju, tylko szkoda, że Kościół wsadza wszędzie swój nochal.

Jeśli kogoś obraziłam, nie było to moim zamiarem. Temat religii zawsze był delikatny. Żeby była jasność - nie atakuję Boga, religii i wiary - atakuje Kościół katolicki, który mnie po prostu denerwuje [to delikatne słowo...].

Dziękuję za uwagę.

Brak komentarzy: